دوران بارداری به ندرت طبیعی و بدون عارضه سپری می شود، در بیشتر موارد ناراحتی ها و عوارض گوناگونی پیش می آید که شایع ترین که یکی از آنها داشتن ویار  آنها حالت تهوع و استفراغ است  علت و راههای جلوگیری از این حالت به شرح زیر می باشد:

برخی از زنان در طول سه ماهه اول حاملگی از دل به هم خوردگی و استفراغ شکایت می کنند. حالت تهوع معمولا هنگام صبح به وجود می آید اما گاهی در ساعات دیگر روز نیز ظاهر می شود.حالت تهوع صبحگاهی، اغلب در شروع بارداری شدیداست اما کم کم کاهش پیدا می کند و از بین می رود.

تخیلات و افکار گوناگون زمان حاملگی همراه با احساس مسئولیت ، مجموعه ناراحتیهای عصبی و روانی را بوجود آورند که به تنهایی و یا همراه عوامل دیگر زمینه را برای به هم زدن سیستم عصبی معده فراهم می کند و بدین ترتیب حالت تهوع را به وجود می آورد.گروهی از پزشکان معتقدند که بدن مادر نسبت به جنین نوعی حساسیت مخصوص پیدا می کند و در نتیجه باعث اختلال در کار دستگاه گوارش ایجاد می کند و حالت تهوع و استفراغ به وجود می آید.این حالت در مادران عصبی مزاج و تند خو و یا آنها که روحیه ای ضعیف دارند شدیدتر است.

چند روش برای جلوگیری از حالت تهوع حاملگی

1- اگر صبها بعد از بلند شدن از خواب دچار حالت تهوع می شوید، کمی در بستر استراحت کنید و بعد بلند شوید. اگر اشتها داشتید صبحانه را کامل بخورید در غیر اینصورت یک استکان چای یا قهوه گرم همراه چند عدد بیسکویت بخورید و سپس استراحت کنید. فراموش نکنید که استراحت بعد از صرف هر غذا، برای از بین بردن حالت تهوع مناسب است.

2- چون خالی بوده معده باعث حالت تهوع  را بیشتر می کند، تعداد دفعات غذا خوردن را بیشتر کنید و در عوض هر بار مقدار کمتری غذا بخورید و شبها قبل از خواب مقداری بیسکویت کنار تخت بگذارید و تا صبح چند تا از آنها را میل کنید.در ساعتهای 10 صبح و 4 بعدازظهر مقداری آب میوه یا چای با بیسکویت میل کنید و شبها شام را سبک بخورید و قبل از خواب یک لیوان شیر یا چای میل کنید.

3- از خوردن مایعات  و نوشابه های ولرم خودداری کنید زیرا حالت تهوع را تشدید می کنند در عوض می توانید از مایعات بسیار گرم یا بسیار سرد استفاده کنید.در برخی مواقع خوردن یخ باعث کاهش و از بین رفتن این حالت می شود.

4- از خوردن غذاهای پر چرب و سرخ شده مانند آبگوشت چرب، آش وکره به مقدار زیاد پرهیز کنید ، همچنین کلم و گل کلم و اسفناج  به دلیل سخت  هضم شدن در معده ،گاهی باعث ناراحتی معده می شوند ولی  مایعات فراوان، سالاد، نان برشته و یا تست یا بیسکویت  سبوس دار ، مربا و ژله برای شما مفید است.

5-یبوست باعث تشدید حالت تهوع می شود. بنابراین رژیم غذایی مناسب و گاهی  با استفاده از غذاهای ملین مثل سوپ می توان  یبوست را بر طرف کرد.

6- زنجبيل، حالت تهوع  را از بين مي‌برد:به گفته دكتر پروانه‌ حيدري كارشناس مامايي خوردن 4 قاشق چايخوري زنجبيل در طول  روز باعث کاهش  تهوع صبحگاهي  درزنان باردار می شود.

7- هچنین مصرف گياه بابونه توسط زنان باردار به عنوان يك آرام‌بخش قوي عمل مي‌كند و از حالت تهوع آنها جلوگیری می کند، همچنین التهاب صورت را از بين مي‌برد. عصاره اين گياه حاوی آنتي‌باكتريال است که  باعث شادابي و سلامتي  پوست و بدن مي‌شود.

8- به گفته این پزشک ،برگ تمشك نیزدر تامين انرژي مورد نیاز بدن دردوران بارداري ‌ در توليد شير، پيشگيري ازسقط جنین و بهبود حالت تهوع موثر است.

9- برگ گزنه حاوی موادو املاح كمك‌كننده در رشد جنين است و در ااز خونريزي پس از زايمان پیشگیری می کند.علاوه بر آن به  كيفيت شير مادر کمک می کند و باعث تقویت سيستم عصبي و تعادل هورموني مادر پس از زايمان مي‌شود.

10-گياه رازيانه نیز در رفع حالت  تهوع و سوء‌هاضمه در طول دوران بارداري و گوارش نوزاد پس از زايمان تاثیر دارد.

چنانچه حالت تهوع و استفراغ با روشهای ذکر شده رفع نگردید ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان قرار گیرید زیرا با ادامه داشتن این حالی، دچار سوء تغذیه در دوران بارداری می شوید.

ویار چیست؟

ویار میل هوسانه ای است که نسبت به بعضی از غذاها پیدا می شود. اگر چه این میل را بعضی از زنان غیر بستن نیز دارند ولی به طور کلی ویار مخصوص دوران بارداری است.حالت ویار نه تنها نسبت به مواد غذایی عادی پیدا می شود ، بلکه گاهی موادی دیگر که جزو غذاها نیستند و برای بدن ضرر دارند مانند گچ دیوار ، خاک ، زغال و…. مورد میل و هوس زن حامله قرار می گیرند.انواع ترشی و غذاهای ترش از جمله موادی هستند که زنان باردار میل و رغبت زیادی به خوردن آنها نشان می دهند.

چه چیز باعث ویار حاملگی می شود؟

به درستی معلوم نیست اما ممکن است علت ان فقر مواد غذایی و یا کمبود مواد لازم در بدن بویژه آهن  باشد شاید هم بدن به ان گروه ازغذاهایی که زن میل و هوس می کند احتیاج بیشتری داشته باشد. در هر حال اگر غذای روزانه شما کامل و دارای ویتامین و مواد لازم باشد و از طرف دیگر مرتب و منظم میل شود کمتر به عارضه ویار دچار می شوید. در مواردی که ویار شدید دارید و به خصوص موقعی که وزن بدن شما خیلی کاهش یافته است ، جهت گرفتن دستور و رژیم غذایی به پزشک مراجعه کنید.

[ یکشنبه سی ام بهمن 1390 ] [ 23:34 ] [ عیدی پور ]
درباره وبلاگ

بنام یگانه معبود
خداوند بلند مرتبه را سپاسگزارم که این لطف را در حق اینجانب کرده تا بتوانم قدم بسیار کوچکی رادر جهت افزایش اطلاعات و اگاهی شما عزیزان بردارم . هر چند این اطلاعات بسیار اندک است اما امید است که این اطلاعات اندک نیز بتواند رضایت خاطر شما بزرگواران را فراهم کند و مفید واقع گردد.
امیدوارم که با انتقادها وپیشنهادهای سازنده خود سبب افزایش کیفی اطلاعات این وبلاگ گردیده چون هدف افزایش اگاهی و جلب رضایت شما می باشد.
مدیر وبلاگ - عیدی پور
امکانات وب